I go to Rio, de Janeiro.. (part II) - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Iris Laat - WaarBenJij.nu I go to Rio, de Janeiro.. (part II) - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Iris Laat - WaarBenJij.nu

I go to Rio, de Janeiro.. (part II)

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

14 Januari 2012 | Brazilië, Brasilia

Er zijn natuurlijk meer dan twee hoogtepunten in een week Rio de Janeiro; tijdens het schrijven van het vorige stukje werd ik bruut
gestoord door de receptionist van Rio Nature Hostel met de mededeling dat ons vervoermiddel naar Ilha Grande gearriveerd was en moesten we
binnen 1 minuut met backpack en rugzak 150 traptreden af. Het hostel stond namelijk boven op een berg, maar had wel uitzicht op de Corcovado en tijdens het ontbijt kwamen de apen er de bananen van je bord kijken. Dat hebben jullie thuis niet he? ;)

Terug naar de hoogtepunten dus. Er was ooit een Chileen, Sélaron, die na vele omzwervingen over de wereld besloot om zich in Rio te vestigen en een trap van 250 treden te gaan mozaiken. Hij had geen geld, dus verkocht portretten van zichzelf afgebeeld als zwangere vrouw, want dat was een onverwerkt trauma uit zijn verleden. Dit alles heeft geleid tot een bijna voltooid meesterwerk met mozaikstukjes uit meer dan 60 landen en is absoluut een bezoek waard; niet in de laatste plaats omdat je zelf kunt zien hoe hij dagelijks zijn werk perfectioneert (en zijn tong uitsteekt naar alle touristen die met hem op de foto willen).

De sloppenwijken (favella´s) van Rio wordt je geacht als tourist te mijden. Dat hebben we natuurlijk niet gedaan, zij het dat we wel met een local mee zijn gegaan. Achter op de motor naar de top van Rio´s grootste favella (Rochinha) met een wandeling door een labyrint van steegjes en trappetjes naar beneden kregen we een beeld van het leven in een sloppenwijk. Best bizar als je beseft dat de politie deze wijk in november vorig jaar met militaire pantservoertuigen is binnengevallen om de zwaar bewapende drugsbendes te verdrijven. De wijk staat momenteel nog steeds onder controle en dat was te zien aan de eveneens zwaar bewapende politiemannen. Het idee is om Rio veiliger te maken met het oog op het WK in 2014 en de OS in 2016. Natuurlijk hebben we hier tijdens onze trip niks van gezien, hoewel de meeste mensen in bouwvallen wonen, zijn deze bouwvallen wel leuk ingericht (je kent het wel, met tegeltjes, schilderijtjes en een dikke kleuren televisie enzo) en waren de inwoners ontzettend vriendelijk. Een groot deel van de bewoners werkt gewoon in de stad, maar door de bizar hoge prijzen voor woningen in Rio kunnen ze niks anders bekostigen dan een woning in een favella (met gratis stroom, water en televisieaansluiting, al dan niet illegaal getapt). Joris Luyendijk's "het zijn net mensen" blijkt ook hier van toepassing; voor het grootste deel dan.

Nadat we op zaterdagavond de Samba hebben gedanst (ok, een poging hebben gedaan tot een samba) in de straten onder de Arcos do Lapa met een verse caipirinha in de hand, Santa Teresa hebben bezocht en de zonsondergang hebben bekeken vanaf het Copacabana strand, konden we met een gerust hart Rio verlaten; tijd voor Ilha Grande!

Ilha Grande is een tropisch eiland zoals een tropisch eiland bedoeld is; prachtig verlaten stranden met vers gevallen kokosnoten zonder enorme hotels of resorts aan de ene kant, regenwoud met watervallen om in te zwemmen aan de andere kant en Praia Lopes Mendes (Google - Images, maar alleen als je het aan kan - Brazilie´s mooiste strand) als absolute topper. Om die topper te bereiken moest er wel gehiked worden; 3 uur zweten door een bergachtig regenwoud. Gelukkig had ik super lelijke outdoorschoenen (dank mam, ik had het op mijn flashy sneakers inderdaad niet gered) die zowaar zorgden dat ik stabiel bleef op alle gladde modder paden. De verwachtingen van het mooiste strand worden tijdens zo'n inspanning erg hoog, maar het was het afzien meer dan waard.

Inmiddels zijn we, rood als een kreeft, aangekomen in Paraty. Later daar over meer. Voor nu; of naja, voor als het straks in Nederland ook eens mooi weer wordt; bij verbranding kan je dus 3 eetlepels Maizena mengen met 1 liter water en daarmee een koude douche nemen en dat werkt zowaar...

• 15 Januari 2012 - 08:23

Maike:

ok, ok, ok, je bent weer geslaagd voor je eerste reisverslag. Fijn om op deze manier op de hoogte te blijven van je spannende leventje en al het moois op de wereld...... minder fijne bijkomstigheid is dat ik me nu afvraag waarom ik ook al weer aan het werk ben in Nederland en niet ook gewoon op reis ben........ Yo go girl! Veel plezier nog. X

• 15 Januari 2012 - 10:08

Eline:

Leuk verhaal chick! Die favella's is misschien een minder idee als blonde reus, maar ach je hebt het allemaal weer overleefd ;-) Hoe staat het met je Portugees? Je kan je de volgende keer ook gewoon insmeren met zonnebrandcreme zodat je de maizena thuis kan laten haha. Veel plezier nog! Xx

• 15 Januari 2012 - 10:23

Jeroen:

Klinkt goed, ben jaloers. Ben benieuwd naar de foto's. Veel plezier.
    X

• 15 Januari 2012 - 10:59

Nienke:

Haha weer een echt stukje a la Iris! Ik zit weer te genieten :D Tot snel! xx

• 15 Januari 2012 - 11:06

Nel:

Wat leuk dat weer (bijna)alles van je mogen meebeleven. Ik snap dan meteen niet waarom wij dit allemaal niet doen, want zo te lezen is het allemaal de moeite waard. Heel veel plezier en blijf vooral veel berichten sturen xxx

• 15 Januari 2012 - 11:17

Catharien:

Lache zeg, wat een avontuur! Versta je ze al een beetje?

Geniet..en die foto's lijken mij ook gaaf!

• 15 Januari 2012 - 12:25

Iris XS:

Ik vond het al zo'n typisch einde de vorige keer :) Klinkt goed Ier, enjoy the Par(a)ty! XX

• 15 Januari 2012 - 12:50

Jetske:

Ja joh, maak ons maar weer jaloers nu er een tijdelijke Syberische winter ons landje heeft bereikt ;)
    Geniet ervan!!! Dikke X

• 15 Januari 2012 - 15:54

Mignon:

Hoi Iris
    Mooi om te lezen wat je zoal meemaakt. Zo'n verlaten strand zie ik al helemaal voor me , wat een genot.
    Geniet maar lekker en houd ons gezellig op de hoogte want ik lees het graag.x mignon

• 16 Januari 2012 - 12:42

Die Ene Roomie:

Ik vond het einde aan je vorige verslag al zo abrupt, gelukkig is hier dan the sequel... :) Het klinkt heerlijk allemaal Iris - onverschrokken en onbevreesd de favella in, om het dan af te sluiten met een jaloersmakend mooi plaatje over het perfecte strand. Lekker bezig! Ik mis de gezellige klets- en koffiemomenten in ons roze huis. Geniet ervan maar kom toch maar volgens plan in april terug, dan wachten ik en mijn nu al legendarische afstudeerfeest op je ;)

Kus C

• 18 Januari 2012 - 09:22

Feodor:

Heej! het zal ook eens niet dat verbranden komt bekend voor ;) Maar Klinkt vet allemaal! We verschillen gewoon 17u nu! Dat is bijna een dag! :P best bizar!

Veel plezier en schudden met die billen in Brasil!

• 19 Januari 2012 - 11:42

Marjon:

Hey Iris,
    Ik had je nog een fijne reis willen wensen toen je nog thuis was maar dat is er weer eens tussendoor geschoten vandaar dat ik het nu nog maar even doe Fijne reis !!!!!!!!!!!
    en ik hoop nog veel leuke stukjes van je te lezen. Het ga je goed.
    uit een druilig Geffen