Roadtrip, watervallen en caipirinha´s - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Iris Laat - WaarBenJij.nu Roadtrip, watervallen en caipirinha´s - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Iris Laat - WaarBenJij.nu

Roadtrip, watervallen en caipirinha´s

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

27 Januari 2012 | Argentinië, Buenos Aires

Wat heeft tijd toch een andere dimensie als je op reis bent. Er zijn twee weken voorbij sinds de laatste update, maar het hadden er ook vier kunnen zijn. Waar ik in Nederland goed ben in agenda´s vol plannen en soms, hoewel zeer lichtelijk, control freak achtige trekjes kan vertonen in tijden van stress (iets met een afstudeerscriptie enzo) ben ik inmiddels kwijt op welke dag ik precies leef en kunnen maaltijden op elk moment genuttigd worden (zo ook een Argentijnse steak om 23.30). Daarover later meer.

Terug naar Paraty. Naast hobbelen over grote kasseien in het historische gedeelte van de stad (wat veel weg heeft van Zuid Italie, denk ik, want ik ben daar nooit geweest) hebben we drie dagen in een hangmat gehangen met een goed boek (The life of Pi, aanrader!), voordat we richting Curitiba vertrokken.

In Curitiba kom je niet zomaar; het is als niet-Braziliaan namelijk ONMOGELIJK een busticket vooruit te boeken als je niet op de plaats van vertrek bent (*frustratie*, toch dat stukje control management). In de hoogtijdagen van de Braziliaanse vakantie, zoals nu, zit alles dus vol en brachten we een nacht door in Sao Paulo.

Sao Paulo was kort en heftig. We arriveerden ´s nachts op het grootste busstation ter wereld en namen een taxi naar het hostel. Onderweg kwamen we een grote, dikke, volledige naakte en vooral zeer agressieve vrouw tegen die midden op een kruising tekeer ging tegen de politie, die haar probeerde te vangen. Zonder succes overigens. Bizar lijkt me hier een toepasselijk woord. Met dit beeld nog vers op het netvlies, reden we door "Crackland". Een achterbuurt steegje zoals in de films, met grote groepen jongeren die crack roken. De taxichauffeur gaf ons, nadat hij het dubbele van het normaal tarief had afgerekend, nog mee dat we in het donker beter niet alleen over straat konden gaan. In ieder geval kwam deze taxirit met stip op 1 binnen in de lijst "indrukwekkende autotripjes".

Gelukkig konden we de ochtend daarna meteen door naar Curitiba waar Camila (een Braziliaans vriendinnetje uit mijn Brisbane tijd) de auto al had opgehaald voor onze roadtrip naar Florianopolis. Al cruisend over dit schiereiland bezochten we mooie stranden, dan wel te voet, dan wel met een speedboot over de zee en dronken we caipirinha´s. In Curitiba kregen we een voorproefje van Carnaval, aangezien ze daar 4 weken vantevoren iedere zondag oefenen in hoe Carnaval vieren nou precies moet (moeten we in NL ook doen) alvorens we naar Foz do Iguazu vertrokken.

De Iguazu watervallen mogen terecht een natuurwereldwonder genoemd worden. Ik ben niet snel onder de indruk, maar bij het eerste beeld van de Garganta del Diablo kreeg ik tranen in mijn ogen. Het is zo ontzettend krachtig mooi (als je het ziet begrijp je wat ik bedoel).

De laatste avond met Camila hebben we in een churrasceira gegeten. Dat is een Braziliaanse barbeque, waar ze het vlees aan zwaarden rijgen, boven het vuur grillen en vervolgens om de 10 minuten wat nieuws bij je aan tafel komen brengen. Heerlijk eten!

Inmiddels is Claire terug naar Frankrijk en ben ik met een 26 uurs-busrit (we verloren wat uurtjes toen we het wiel van de bus kapot gereden hadden en er een nieuwe geplaatst moest worden) in Buenos Aires aangekomen. De eerste steak en rode wijn is binnen en vanavond ga ik Jeroen ophalen van het vliegveld!

Adios amigos!

P.S. Voordat ik de indruk wek het Spaans onder de knie te hebben, dit is 10% van mijn vocabulaire.

  • 27 Januari 2012 - 16:57

    Iris XS:

    Met de foto´s erbij zie ik je helemaal zitten :) enjoy XXX

  • 27 Januari 2012 - 17:30

    Jos:

    Iris, wat een topreis ben je toch aan het maken.

    Geef je jeroen een dikke kus (hij was stiekem toch wel een heel klein beetje zenuwachtig ;-)

    Groetjes,

    Jos

  • 27 Januari 2012 - 18:25

    Sabine:

    Wow, wat gaaf allemaal weer! En dan heb je nog 82 dagen te gaan, have fun :-)

  • 29 Januari 2012 - 08:45

    Catharien:

    "vind ik leuk" ... súper om te lezen! Ik hang aan je lippen, wat gaaf :-)

  • 29 Januari 2012 - 15:42

    Anneloes:

    Heyy Cous! Wat een gave verhalen toch weer!! Wel een beetje eng wat je gedaan hebt met die taxi he!! Maar gelukkig is het allemaal goedgekomen! Wij hebben inmiddels een huis gekocht, dus daar moet je maar snel een wijntje op komen drinken als je terug bent!! Dikke kus!

  • 29 Januari 2012 - 21:38

    Machteld:

    Super tof weer!! Fijne tijd met Jeroen; als het goed is komt hij foto's laten zien aan Marte en mij als hij weer terug is, dus maak maar mooie kiekjes! :) x

  • 30 Januari 2012 - 12:15

    Mignon:

    Wat een belevenissen weer.
    Leuk om te lezen.
    leuk dat je jeroen straks gaat ontmoeten, een fijne tijd gewenst.

  • 01 Februari 2012 - 06:13

    Feodor:

    Hee lekker bezig Iris! Was je nou optijd terug voor Carnaval in NL? Ben wel erg benieuwd naar die Braziliaanse Carnaval pica's! :) klinkt goed! Misschien kan je Jeroen nog wel wat Spaans bijbrengen met je 10% Geniet er samen van!!

    Kus Feodor

  • 02 Februari 2012 - 12:28

    Anneloes:

    Ah t regent vandaag zie ik! ;) Vervelend!! xxxx

  • 07 Februari 2012 - 18:28

    Amanda Kaleveld En Suzanne Jongerius:

    Top verhaal weer Iris, vooral die dikke naakte vrouw die de politie probeerde te vangen:) Ben heel benieuwd wat je van BA vindt! Geniet ervan!x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Iris

Actief sinds 27 Maart 2009
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 54383

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2015 - 01 Juni 2015

Abu Dhabi

16 Februari 2013 - 17 Augustus 2013

India

05 Januari 2012 - 19 April 2012

Brazilië

10 April 2009 - 28 Augustus 2009

Hongkong, Australië & Indonesië

Landen bezocht: