Het perfecte duo: Samba en Strand - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Iris Laat - WaarBenJij.nu Het perfecte duo: Samba en Strand - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Iris Laat - WaarBenJij.nu

Het perfecte duo: Samba en Strand

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

06 Maart 2012 | Brazilië, Fortaleza

De website van het Ministerie van Buitenlandse zaken kopte op 10 februari; "Niet-essentiele reizen naar Rio de Janeiro en Salvador de Bahia worden afgeraden; de Militaire Politie is in staking". Precies de dag dat Nienke en ik vanuit verschillende richtingen Rio in zouden vliegen, voordat we door zouden gaan naar Salvador voor Carnaval. Sterk staaltje timing. Met de nieuwsitems over geweldadige demonstraties en een verdubbeling van de moordcijfers in Salvador in gedachten, waren we niet in de stemming voor een vreugdedansje op het vliegveld. Uiteindelijk bleek het allemaal wel mee te vallen; het leger was ingezet, de staking was na 3 dagen over en wij hebben ons voor niks druk gemaakt. Het was leuk om weer in Rio te zijn, nieuwe wijken te zien en Brazilianen te bekijken op de stranden van Ipanema en Copacabana (de mannen dragen speedo´s (ok, ze kunnen het meestal hebben, maar het blijft een speedo) en de bikini´s van de vrouwen zijn niet groter dan je schoenveter).

Carnaval vieren in het land dat het feest heeft uitgevonden is niet alleen onvergetelijk, maar ook ingewikkeld. Waar je in Oeteldonk je blauwe kiel uit de kast haalt en gewoon bier drinkt op de klanken van de Kleinkeinder, vraagt Salvador voorbereiding. Er zijn 3 circuits (Pelourinho, Campo Grande en Barra) van een paar kilometer waar grote trucks met muziekboxen overheen rijden; trio´s genoemd. Als je besluit een trio te volgen, dan doe je dit in een bloco; een afgezet gebied door bewakers die een touw vast houden en meelopen. Om in een bloco te zijn, moet je wel eerst een abada kopen, wat dan weer een speciaal t-shirt is dat geldt als je ticket. Helaas is een abada vaak minimaal 40 euro en maar een avond geldig. Wij besloten dan ook, om net als het grootste deel van de Brazilianen, pipoca te zijn; popcorn in de straat.

Als dat duidelijk is kunnen we door naar het onvergetelijke deel. Carnaval start hier officieel op donderdag en gaat door tot dinsdag (met een paar kleine afterparty´s tot en met de vrijdag). Geoefend als we zijn, hebben we 6 dagen lang door de mooie straten van Salvador gestuiterd om te kijken naar Afrikaanse drumbands in kleurrijke outfits, te luisteren naar de muziek van voorbijkomende trio´s, mee te dansen met gratis bloco´s en om vooral heel veel samba les te krijgen van Brazilianen die het beste met ons voor hadden. Dit alles met een temperatuurtje van een graad of 30 en koude biertjes (á 3 voor 2 euro) in de hand. Got the picture?

Helaas komt er ieder jaar toch weer een eind aan Carnaval (zonde) en gaat het leven door. We vertrokken van Salvador naar Olinda om historische straten met heel veel gekleurde huizen te bekijken, tapioca´s te eten en uit te rusten aan het strand. We pakten hier ook nog even een afsluitend Carnavalstochtje mee (de samba zat toch nog in onze benen).

In Joao Pessoa gingen we op de meest bewolkte en regenachtigste dag de zonsondergang bekijken, omdat een of andere saxofinist hier al 5 jaar lang iedere dag vanaf een roeibootje de Bolero speelt. Een beetje corny, maar leuk voor de afwisseling. Nadat we nog even gesprongen hebben op het meest oostelijke puntje van Zuid Amerika, konden we door naar Pipa.

Wat Pipa bijzonder maakt zijn de baaien waar je alleen op het strand kunt liggen tijdens laag-tij. Gewoon weer zo´n mooi stukje strand waarbij je denkt in het paradijs te zijn (ik weet het, ik val in herhaling, maar Brazilie is gewoon zo mooi). Niet in de laatste plaats omdat er zomaar wilde doflijnen met je mee komen zwemmen in de zee, nadat ze voor je neus een spartelende vis om het leven hebben gebracht. Het onbeperkte pizzabuffet inclusief pizza´s met chocolade en kokos moet ook genoemd worden om het Pipa verhaal compleet te maken.

Op Nienke´s laatste stop in Natal zijn we nog bruiner geworden, hebben we een buggy-rit door de duinen van Genipabu gemaakt en waren we onder invloed van een niet nader te noemen aantal caipirinha´s precies op tijd voor haar vliegtuig. Het waren 3 ouderwetse Nienke&Iris-weken!

x Iris

P.S. Een @%$#%#-Braziliaan was niet capabel genoeg om mijn camera zonder te laten vallen aan mij terug te geven, dus ook gloednieuwe camera 2 heeft deze reis niet overleefd (geen foto´s op FB dus).

• 07 Maart 2012 - 06:22

Eefje:

Super om te lezen hoe jullie het hebben gehad die 3 weken met z'n 2e!
    Geniet nog van die paar weken!

Kus

• 07 Maart 2012 - 07:13

Nienke:

Ik wil terug!!!! Als jij nou even een last minute zoekt als je met je billen zit te chillen in Jeri? Doe je mee :P haha! Kuss

• 07 Maart 2012 - 08:30

Joost:

Blijf vooral genieten Iris, het klinkt allemaal fantastisch!
    Ben je op tijd terug voor de U-dag ? ;)

• 07 Maart 2012 - 12:43

Die Ene Huisgenoot:

Ok, nu ben ik wel jaloers... Behalve op die gevallen camera. Ik wacht je op met biologische witte wijn en een (hopelijk) zonnig dakterras!

• 07 Maart 2012 - 17:01

Yorick:

Iris, mooie avonturen weer! Carnaval in Oeteldonk was super maar toch niet helemaal hetzelfde zonder jullie. Nu ingecheckt in Val Tho voor 8 dagen ongegeneerd (après)skiën! Geniet er nog van daar en succes met camera nr. 3!

X Yorick

• 07 Maart 2012 - 21:11

Iris XS:

Haha :D geWELdig verhaal weer! Ooh ik mis je wel een beetje hier hoor... Maar, geniet jij nog maar even goed van de zon! Doei popcorntje, tot snel! XXX
    Ps. geen foto's van de buggy-rit dus? Hmm... Jammer want dat was het enige punt waar ik me niet zoveel van kon voorstellen. Met carnaval hier doen onze boys met hun jc ook altijd een buggy-rit, maar das volgens mij toch net wat anders... ;)

• 07 Maart 2012 - 21:15

Mignon:

Mooi verslag weer Heel goede reis verder
    Groet x Mignon

• 08 Maart 2012 - 07:19

Marjon:

Hey Iris , het is weer gweldig om je verhalen te lezen, jammer dat je niet op mijn feestje kunt komen as zaterdag. Nog heel veel plezier daar.
    Groetjes ui Geffen

• 08 Maart 2012 - 08:09

Machteld:

Klinkt weer super!! :)

• 08 Maart 2012 - 13:52

Ellen:

Weer geweldig verhaal om te lezen! En je maakt me zowaar hartstikke enthousiast voor Zuid-Amerika (Brazilie)!
    Zo'n Carnaval moet ik ook eens meemaken!
    X

• 08 Maart 2012 - 20:18

Maureen:

Hallo Nichtje

Ik lig helemaal in een deuk om je verhalen, wat maak je toch weer veel mee super gaaf allemaal.Als je terug bent moet je echt naar Berlicum komen lijkt me erg gezellig. Geniet van je reis

dikke x

• 09 Maart 2012 - 09:57

Simone:

Klinkt super!

• 10 Maart 2012 - 11:34

Feodor:

Bikini's niet groter dan je schoenveter, voorbijkomende trio´s, pipoca, speedo´s, een beetje corny en pizza´s met chocolade en kokos als het geen Brazilian Carnaval was dan weet ik niet waar ik aan moet denken bij dit verhaal ;) Maar het klinkt weer briljant! leuk dat het weer ouderwets gezellig was met Nienke! .. Balen van je camera vloek.. helaas helaas..maar geen camera is meer puur genieten!! X

• 10 Maart 2012 - 17:17

Nel:

Heeeeerlijk! Wat een geweldige tijd beleef je weer. Geniet er maar volop van, want de tijd vliegt voorbij. Xxx

• 11 Maart 2012 - 17:50

Catharien:

Echt mooi om te lezen Iris! Alsof ik erbij ben (met een koud biertje in mijn hand, komt het gevoel aardig over). Ik zeg: wow!

Hoe'st met de Braziliaanse tongval. Weet je al wat 'jeito' is? En is 'nossa!' daar ook een hit?

Groetjes :-)

• 13 Maart 2012 - 07:28

Marjon:

Bedankt voor je leuke kaart,dat was echt een verrassing en die maskers komen goed van pas. Kom als je terug bent samen met Jeroen maar de foto's bekijken.
    Liefs van ons allen

• 18 Maart 2012 - 17:06

Mathijs:

Hey Iris, Klinkt weer goed hoor! Cheap ass koude biertjes, mooie mannen in speedo's, wat wil je nog meer?

Aproveite o dia de hoje!

x