Living the Bangalore life - de eerste maand - Reisverslag uit Bangalore, India van Iris Laat - WaarBenJij.nu Living the Bangalore life - de eerste maand - Reisverslag uit Bangalore, India van Iris Laat - WaarBenJij.nu

Living the Bangalore life - de eerste maand

Blijf op de hoogte en volg Iris

24 Maart 2013 | India, Bangalore

Op het moment dat ik definitief te horen kreeg dat ik in Bangalore geplaatst zou worden , wist ik eigenlijk niet wat ik daarvan moest vinden. Het Silicon Valley van India, zou dat een plek zijn waar je zou willen wonen? Google hielp me niet verder; het derde resultaat linkte naar een top 5 “Plaatsen-die-je-niet-moet-bezoeken-want-er-is-niks-te-doen”. Zelfs de Lonely Planet, die over iedere stad wel wat positieve punten kan noemen, kreeg me niet mega-enthousiast met zijn “vanaf hier zijn goede transport mogelijkheden naar de rest van het land” (m.a.w. mocht je per ongeluk alle tips genegeerd hebben en toch naar Bangalore zijn gegaan, dan zijn er alsnog genoeg opties om door te reizen). Ik besloot dat het beter was om mijn laptop weer dicht te klappen en af te wachten wat deze IT hub me zou brengen als ik er eenmaal zou zijn.

De eerste maand ligt inmiddels al achter me en die was goed. Het verbaast me hoe snel je eigenlijk weer een “normaal” leven op bouwt in een nieuwe omgeving. Van maandag tot vrijdag wordt er gewerkt, ga je ’s avonds sporten (in een vlaag van verstandsverbijstering heb ik mijn eerste sportschool abonnement ooit afgesloten – de luxe douches (de douchekop hangt aan de muur) zijn mijn grootste motivatie) of wat drinken met collega’s en/of mensen die je ergens op een internationaal feestje bent tegengekomen en zo vliegt de week voorbij. De stad kent veel leuke plekjes, maar het is lastig om er zelf tegen aan te lopen. Gemiddeld genomen zitten ze weggestopt in de uithoek van de bovenste verdieping van een shopping mall (Indiërs worden trouwens wild van shopping malls – ze kunnen er echt het hele weekend in rondhangen). Zo weinig belovend de locatie vaak is, zo verrassend bijzonder is de inrichting, die is hip, modern en de Nederlandse standaarden ver vooruit. De sluitingstijd is wettelijk vastgelegd op half 12 ’s avonds – klein minpuntje.

International Women’s Day op 8 maart was hier een grote happening. Vrouwen kwamen in traditionele kleding naar kantoor, kregen allemaal een witte roos, feliciteerden elkaar met deze dag en namen deel aan de vele knutsel en frutsel activiteiten die er georganiseerd waren. Het idee is dat gevierd wordt dat vrouwen ook stemrecht hebben gekregen en dat er wordt stil gestaan bij de ongelijkheden die er nog steeds zijn t.o.v. mannen. Op zich een mooie gedachte, maar het lijkt me dat je die problemen niet op lost door poppetjes te gaan schilderen.

Goa is groen, heeft de mooiste stranden en staat bekend als het hippie paradijs. Een prima plek om alle IWEP’ers weer te zien en het weekend door te brengen. We huurden wat scooters (“Ma’am, can I see your driver license?”, “Oh, I am sorry, I must have left it in Bangalore”. “That’s no problem, you just need to pay the police cops some money if they ask for it”) en scheurden van strand met palmbomen naar nog mooier strand met palmbomen. Namen een duik, werden gefotografeerd door een groep van 40 Indiërs die nog nooit een witte vrouw in bikini hadden gezien (heel ongemakkelijk, ze leken zich iedere minuut te vermenigvuldigen, kwamen veel te dicht bij staan en hielden lang aan – later kregen we te horen dat er bedrijfsuitjes naar Goa worden georganiseerd met dit als doel, omdat het de enige plek is waar je als vrouw überhaupt een bikini mag dragen (niet dat ik dat nog een keer in mijn hoofd zou halen)) en aten ’s avonds twee vers gevangen krabben na een fikse onderhandeling (ooit eerder levende krabben onderzocht om te kijken of er genoeg vlees aan zit om vervolgens te discussiëren wat het waard zou moeten zijn?). Het was een geniaal weekend.

St. Patricks Day kan in een expat community met Ieren natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan. Zij hebben het initiatief genomen om de koks van een Indiaas restaurant twee weken lang les te geven zodat ze in staat waren een Ierse stoofschotel te bereiden. Verder was iedereen in het groen, was er een karaoke set met Ierse muziek en was het vooral een leuk feestje. In principe wordt iedere maand de feestdag van een ander land centraal gesteld en aan het eind van de avond heb ik toegezegd om 30 april te doen (note to myself; geen afspraken maken na een bepaalde hoeveelheid bier).

Het bezoek aan de stadsmarkt van Bangalore staat met stip op 1 van wat je hier zou moeten zien. Een grote complex vol kleine gangetjes waarin boodschappen worden gedaan alsof er levens vanaf hangen. Bloemen, groenten en fruit; alles is verkrijgbaar en wordt afgewogen op zo’n ouderwetse weegschaal waarin gewichtjes aan de ene kant het gewicht van wat er gekocht wordt aan de andere kant bepalen. Een hoop geschreeuw, veel kleuren en interessante geuren (iets met koeien die af en toe verdwaasd rondlopen) later kon ik met verse mango’s huiswaarts. Google zat er toch maar mooi naast.

  • 24 Maart 2013 - 12:41

    Jetske:

    Iris, goed bezig! Wat heb ik toch weer een heerlijk beeld van je door het lezen van je verhaal. Leuk om weer even te horen hoe het met je gaat en wat je meemaakt. Heel veel plezier weer enne...verkopen ze daar geen bikini-burka's? Wie weet een uitkomst ;)

    Liefs, Jetske

  • 24 Maart 2013 - 13:15

    Monique:

    Geweldig Iris! Trots op mn oude buurmeisje! Have fun daar! X

  • 24 Maart 2013 - 13:34

    Gineke Melis:

    Hoi Iris,

    In je reisverslag lees ik dat je al best weer ingeburgerd bent en dat binnen een maand.
    Ga maar niet meer in bikini op een strand zitten je weet nooit daar.
    Ik blijf je reisverslagen lezen je kan leuk schrijven.

  • 24 Maart 2013 - 17:24

    Nienke:

    Leuk, leuk, leuk :) Volgende carriere wordt toch echt column schrijfster! xx

  • 24 Maart 2013 - 17:57

    Andere Iris:

    Haaaii schatje!

    Google snapt toch ook niks van de wereld, streetview is zooo 2 dimensionaal. Fijn dat jij je je plekkie al een beetje hebt gevonden Ier, ben trots dat je zo goed voor jezelf kan zorgen! Enjoy the bangalife,

    XX
    Ps. Misschien bikini-dagje GOA op internationale vrouwendag organiseren voor volgend jaar?

  • 24 Maart 2013 - 19:18

    Paul:

    Hee Iris,

    Klinkt goed allemaal! De stranden in Goa klinken zelfs bekend, inclusief starende Indiërs. Veel plezier nog! x

  • 25 Maart 2013 - 09:16

    Ellen:

    Haha...GENIAAL!! Geniet er van & blijf deze heerlijke verhalen schrijven :)!
    PS. Jij bent een voorbeeld!
    Liefs, Ellen

  • 25 Maart 2013 - 10:36

    Marjon:

    Hey Iris,

    Leuk verhaal weer.
    Misschien kunnen ze bij Lonely Planet nog wel een medewerkster gebruiken?
    Nog veel plezier daar.
    xxx

  • 25 Maart 2013 - 13:03

    Sjoerd:

    He Iris!

    Klinkt allemaal weer goed hoor, zeker als je bedenkt dat je daar gewoon voor je werk bent. Vette ervaringen! Keep us posted!

    xx

  • 25 Maart 2013 - 15:08

    Feodor:

    Hee Iris!

    Gelukkig dat het veel vetter als dan menig reis-planet je deed geloven; en ik had ook niet anders verwacht. Elk weekend klinkt weer als een mini vakantie in een grote terwijl het werk is waarvoor je er zit. Hoe bevalt het samen wonnen met je buddy eigenlijk?

    Nou wie weet zit ik over een kleine 2 maanden in dezelfde stad! Ik ben zo benieuwd wat het gaat worden! ;)

    Succes daar! en misschien tot sneller dan je denkt! X


  • 26 Maart 2013 - 21:57

    Mignon Besselink:

    Hoi Iris
    Leuk dit weer te lezen van je en het is bijna weekend. Genieten en geef hem een dikke knuffel van mij.
    x Mignon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 27 Maart 2009
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 54333

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2015 - 01 Juni 2015

Abu Dhabi

16 Februari 2013 - 17 Augustus 2013

India

05 Januari 2012 - 19 April 2012

Brazilië

10 April 2009 - 28 Augustus 2009

Hongkong, Australië & Indonesië

Landen bezocht: